​مهندسی مکانیک ترکیه

رشته‌ی مهندسی مکانیک در ترکیه​​​​​​​

رشته‌ی مکانیک یکی از رشته‌های منحصر به فرد تحصیلی در ترکیه است. این رشته‌ی تحصیلی، یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است. امکان تحصیل در رشته‌ی مهندسی مکانیک در بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه فراهم است. هزینه‌ی تحصیل در برخی از دانشگاه‌های ترکیه در این رشته‌ی تحصیلی کمتر از ۱۰۰۰ دلار است و در دانشگاه‌های خصوصی بسیار بیشتر است. با توجه به اینکه دنیای ما، دنیایی مدرن است که بدون وجود مهندسین مکانیک قابل تصور نیست، ضرورت وجود چنین رشته‌ای و فارغ التحصیلان این رشته نیز بسیار بیش از پیش است.
بنابراین تمام کسانی که دستگاه‌ها و سیستم‌های تولیدی را گسترش می‌دهند به یک مهندس مکانیک نیاز دارند که بتواند تمام خدمات موردنیاز برای تمام صنایع را ارائه دهد.مهندسی مکانیک رشته‌ای کامل و جامع است و شامل تمام زمینه‌های مختلف از چیدن و کنار هم قرار دادن قطعات خودر و تا بسته‌بندی مواد غذایی را شامل می‌شود.مهندسی مکانیک درواقع یکی از رشته‌های شاخه‌ی مهندسی است که علوم فیزیک، ریاضی و مهندسی و همچنین شناخت مواد برای طراحی، تجزیه‌ و تحلیل و همچنین أصول مراقبتی را شامل می‌شود.

رشته‌ی مهندسی مکانیک چیست؟

رشته‌ی مهندسی مکانیک درواقع یکی از هسته‌های اصلی صنعت کالاهای سرمایه‌ای است که به عنوان تامین‌کننده‌ی محصولات و مواد اولیه در تمام بخش‌های یک صنعت را شامل می‌شود.
حوزه‌های کاربردی این رشته‌ی تحصیلی بسیار گسترده است و از شناخت مواد تا مسیر فناوری و بهره‌برداری از تمام دستگاه‌های مکانیکی را شامل می‌شود. بنابراین یک مهندس مکانیک درواقع بر روی تمام الزامات و کارکردهای یک دستگاه مکانیکی باید سواد و دانش کافی داشته باشند.
این رشته‌ی تحصیلی همچنین با توجه به گسترش علم و دانش روز همواره در حال گسترش است.
درواقع بدون وجود مهندسین فناوری و اطلاعات و دانش آن‌ها هیچ ماشینی نمی‌تواند در هیچ سیستمی مورد استفاده قرار بگیرد و محوریت اولید صنعتی دچار چالش  و خدشه می‌شود.

مدت زمان تحصیل در رشته‌ی مهندسی مکانیک ترکیه

رشته‌ی مهندسی مکانیک در دوره‌ی کارشناسی یک دوره‌ی چهار ساله است که حدود هشت ترم تحصیلی را شامل می‌شود. در طول این دوران تحصیلی، آموزش صحیح استفاده و تعمیر أنواع ماشین‌ها و دستگاه‌ها با استفاده از علوم به روز دنیا به دانشجویان آموزش داده می‌شود. همچنین دانشجویان با استفاده از دانشی که در زمینه‌ی انرژی، مواد اولیه، أصول مکانیکی و ... به دست می‌آورند می‌توانند تسلطی در زمینه‌ی رویه‌ها و سیستم‌های کاربردی پیدا کنند و از این مسیر بتوانند در یکی از شاخه‌های رشته‌ی مهندسی مکانیک و صنعت مشغول به کار شوند.
درواقع رشته‌ی مهندسی مکانیک را یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های تحصیلی می‌توان به حساب آورد.مهندسی مکانیک یک رشته‌ی مهندسی است که تمام ابعاد از زمینه‌ی طراحی، تجزیه، تحلیل، تولید، ذخیره‌سازی و توزیع سیستم‌های مکانیکی را در برمی‌گیرد.​​​​​​​

دوره‌های تحصیلی رشته‌ی مهندسی مکانیک​​​​​​​

رشته‌ی مهندسی مکانیک در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های ترکیه آموزش داده می‌شوند. بیشتر دوران تحصیلی این رشته متمرکز بر روی تمرینات و کارآموزی است. چرا که بیشترین توانایی که از یک مهندس مکانیک انتظار می‌رود توانایی استفاده از دانش در جنبه‌ی کاربردی است. در عین حال که این رشته‌ی تحصیلی در جنبه‌ی نظری و عملی در دانشگاه‌ آموزش داده می‌شود. با این حال، بیشترین تمرکز بر روی استفاده از این دانش در جنبه‌ی عملی است. البته در برخی از دانشگاه‌های ترکیه، بیشترین تمرکز بر روی بخش نظری این رشته‌ی تحصیلی است و سعی دارند تا دانشجویانی پرورش دهند که بر دانش عمومی این رشته مسلط باشند.
درس‌های پایه‌ی این رشته‌ی تحصیلی بر روی دروس ریاضی و علوم فیزیک بنا شده است.

رشته‌ی مکانیک به زبان انگلیسی

تحصیل این رشته به زبان انگلیسی بیشتر طرفدار دارد چرا که تحصیل این رشته به زبان ترکی زمان‌بر است چون باید شما زمانی را برای یادگیری زبان ترکی اختصاص بدهید. از همین رو، زبان عمومی برای تحصیل در تمام رشته‌های مهندسی، انگلیسی است. بیشتر دانشگاه‌های ترکیه نیز این رشته را به زبان انگیسی ارائه می‌دهند و اگر شما قصد تحصیل این رشته به زبان ترکی را داشته باشید باید بسیار جستجو کنید تا بتوانید دانشگاهی مناسب که تمام واحدهای درسی این رشته را به زبان ترکی ارائه می‌دهد پیدا کنید.
اکثریت دانشگاه‌های خصوصی ترکیه این رشته‌ی تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. در این میان دانشگاه‌هایی هستند که یک دوره‌ی آمادگی زبان انگلیسی نیز برای دانشجویان می‌گذراند که بتوانند با آمادگی کامل در این رشته‌ی تحصیلی درس بخوانند.
مدرک مورد نیاز برای تحصیل این رشته به زبان انگلیسی، نمره‌ی قبولی از آزمو‌ن‌های کمبریج، آیلتس، تاقل و ... است. در صورتی که دانشجویان هر یک از مدرک‌های این آزمون‌ها را نداشته باشند می‌توانند در دوره‌های آمادگی زبان که در برخی از دانشگاه‌ها ارائه می‌شود، شرکت کنند.

دوره‌ی کارشناسی رشته‌ی مکانیک در ترکیه​​​​​​​

دوره‌ی کارشناسی این رشته‌ی تحصیلی در بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه به صورت تخصصی ارائه می‌شود. شما با کسب مدرک کارشناسی می‌توانید به عنوان یک مهندس مکانیک در ترکیه مشغول به کار شوید. دانشگاه بیلگی در ترکیه یکی از بهترین دانشکده‌های فنی و مهندسی ترکیه است که یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشکده‌های ترکیه در زمینه‌ی رشته‌های مهندسی نیز محسوب می‌شود.
فارغ‌التحصیلان این رشته‌ی تحصیلی، در زمینه‌ی أصول انرژی، مواد و مکانیک و فرایند آن و طراحی و ساخت ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلف به درجه‌ی بالایی از تخصص می‌رسند و در این زمینه، مشغول به کار می‌شوند.
رشته‌ی تحصیلی مهندسی مکانیک به گونه‌ای در این دانشگاه، برنامه‌ریزی و طراحی شده است که دانشجویان می‌توانند مهارت تمامی مراحل شکل‌گیری یک فرایند مکانیکی را در هر زمینه‌ای کسب کنند و در عین حال یک رویکرد اجتماعی در انجام این پروسه داشته باشند.
دانشجویان در سال اول دوره‌ی کارشناسی، دانش خود را تقویت می‌کنند و در سال دوم، دوره‌های زیربنایی خود را تقویت می‌کنند. در سال‌های بعدی علاوه بر کسب دانش و مهارت کافی، قدرت طراحی خود را در زمینه‌های مختلف به خصوص در حوزه‌ی مهندسی گسترش می‌دهند. دانشجویان در سال آخر دوره‌ی کارشناسی علاوه بر ارائه‌ی یک پروژه‌ی کامل به عنوان پایان نامه که در آن باید تمام مهارت‌ها و دانش خود را به کار بگیرند شروع به یادگیری دروس انتخابی در حوزه‌ی هنری، علوم انسانی، ادبیات، حقوق و علوم اجتماعی نیز می‌کنند که به آن‌ها هویت بیشتری برای فعالیت تخصصی در این زمینه می‌دهد.
یادگیری تمامی فرایندها و سیستم‌های رایج در حوزه‌ی مهندسی فناوری و صنعت و همچنین به کارگیری توانایی‌ها و مهارت‌های فردی و توسعه‌ی آن، کمک بسیار زیادی می‌کند که دانشجویان بتوانند بهترین انتخاب را برای مسیر شغلی آینده‌ی خود داشته باشند.​​​​​​​

فرصت‌های شغلی رشته‌ی مکانیک در ترکیه​​​​​​​

فارغ‌التحصیلان این رشته‌ی تحصیلی می‌توانند در تمام مشاغل مربوط به صنعت در زمینه‌های اصلی همچون مکانیک، سینماتیک، ترمودینامیک، علم مواد و تجزیه و تحلیل داده‌ها مشغول به کار شوند. آن‌ها می‌توانند از تمام ابزارهای مهندسی که به کمک کامپیوتر و دانش مدیریت بهره بگیرند و یک سیستم کارآمد با بهره‌گیری از تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه‌ای داشته باشند. فعالیت در زمینه‌ی مهندسی سیستم‌های گرمایش و سرمایش، سیستم‌های حمل و نقل، هواپیما، کشتی‌های آبی، دستگا‌ه‌های روباتیک، تجهیزات پزشکی و ... همگی نمونه‌هایی از مشاغلی هستند که دانشجویان این رشته‌ی تحصیلی می‌توانند در آن مشغول به کار شوند.

شرایط پذیرش رشته‌ی مهندسی مکانیک در ترکیه​​​​​​​

رشته‌ی مهندسی مکانیک، همانطور که گفتیم بیشتر در به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، بنابراین بیشتر مدارکی که برای پذیرش گرفتن در این رشته لازم است باید ترجمه شوند و تاییدیه‌ی رسمی داشته باشند. شرایط پذیرش این رشته در دانشگاه‌های مختلف ترکیه همچون سایر رشته‌های تحصیلی متفاوت است اما به طور کلی مدارک مورد نیاز برای پذیرش در این رشته‌ی تحصیلی عبارتند از:
·  اصل مدرک دیپلم دبیرستان به همراه ترجمه و تاییدیه‌ی آن
·  اصل مدرک کارنامه‌ی دبیرستان به همراه ترجمه و تاییدیه‌ی آن
·  اصل گذرنامه و کپی آن
·  نمره‌ی قبولی از آزمون‌های تعیین شده برای دانشگاه‌های دولتی
·  نمره‌ی قبولی از آزمون‌های زبان انگلیسی

آزمون‌های ورودی رشته‌ی مهندسی مکانیک در ترکیه

رشته‌ی مهندسی مکانیک در دانشگاه‌های دولتی نیازمند آزمون‌های ورودی است. برخی از این آزمون‌ها مانند آزمون SAT، ACTو MYOS شرط الزامی ورود به برخی از دانشگاه‌های برگزیده‌ی مهندسی در ترکیه هستند.
شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این رشته و مراحل شرکت در آزمون‌های ورودی آن، با کارشناسان ما در موسسه‌ی مدیکال کالج تماس بگیرید.

فرصت‌های شغلی رشته‌ی مهندسی مکانیک

برای کار به عنوان یک مهندس مکانیک در کشور ترکیه، شما باید اول مدارک تحصیلی خود را برای معادل‌سازی به کنوانسیون اسناد آموزش عالی ترکیه ارائه کنید. مدارک تحصیلی شما توسط این سازمان بررسی می‌شود و به شما اعلام می‌شود که تایید یا رد شده است. در این پروسه توانایی شما چه از نظر علمی و چه از نظر تجربه‌ی کاری، بررسی می‌شود و شما به عنوان یک مهندس واقعی در کشور ترکیه پذیرفته می‌شوید و می‌توانید از فرصت‌های شغلی که برای شما وجود دارد استفاده کنید.
رشته‌ی مهندسی مکانیک یکی از رشته‌های تحصیلی ترکیه است که امکان کار در حین تحصیل را برای دانشجویان خود در مقاطع تحصیلات تکمیلی فراهم کرده است. دانشجویان می‌توانند به طور میانگین بین ۲۰ ساعت در هفته در حین تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی کار کنند.
علاوه بر این در دوره‌ی کارآموزی نیز، دانشجویان با فرصت‌های شغلی بسیاری روبرو می‌شوند که می‌توانند به عنوان یک مهندس مکانیک در شرکت‌های دولتی و یا خصوصی مشغول به کار شوند. این در حالیست که تمامی فارغ‌التحصیلان بعد از اتمام دوره‌های تحصیلی به راحتی می‌توانند با پیشنهادات شغلی متنوع‌تر و گسترده‌تری نیز مواجه شوند. میانگین درآمد مهندسین مکانیک از ماهانه هشت هزار لیر تا حداکثر دوازده هزار لیر متغیر است. با این حال این شغل نیز همچون سایر مشاغل دیگر، بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت و موقعیت مکانی شهری که در ان مشغول به کار هستید متفاوت است.​​​​​​​

گفتنی های جدید مدیکال کالج​​​​​​​